Projekt: Metawiedza - wiem, że nie wiem

Published

October 1, 2019

Ja metapoznawcze (MS) i elementy zdolności człowieka do samoregulacji: implikacje MS dla wydajności człowieka w obszarach: poznanie, motywacja i emocje

Metacognitive self (MS) and the elements of human ability to self-regulate: the implications of MS for human performance in the following areas: cognition, motivation and emotions

Projekt prowadzony przez profesor Hannę Brycz z Uniwersytetu Gdańskiego.

Celem projektu było określenie funkcji, jaką spełnia schemat metapoznawczego Ja dla poszukiwania informacji o sobie (np. diagnostycznej lub autowaloryzacyjnej), dla motywacji do działania, realizacji potrzeb. Chcieliśmy włączyć w nurt poszukiwań związków między samowiedzą i aspektem poznawczo - motywacyjnym także oddziaływanie afektu.

Problemem, który nas nurtował było określenie jak rodzaj i natężenie emocji pośredniczy między MS, a działaniami i poznaniem człowieka. Efektem pracy miałoby być ustalenie modelu zależności między metapoznawczym Ja a zdolnością do samoregulacji (poznawczej, motywacyjnej, emocjonalnej), z uwzględnieniem wielu zmiennych pośredniczących: jak wiek, płeć, zmienne demograficzne, zmienne temperamentalne, osobowościowe, poziom inteligencji. Pierwszym celem projektu była walidacja narzędzia do pomiaru wglądu człowieka w przejawiane przez siebie prawidłowości psychologiczne oraz powszechne odchylenia od racjonalności (Skala Metapoznawczego Ja).

Chcieliśmy odpowiedzieć na kilka pytań:

  1. Czy metawiedza o własnej tendencyjności (MJ) stanowi swoisty rodzaj cechy osobowości?
  2. Czy wysokie MJ wiąże się z poszukiwaniem diagnostycznych informacji o sobie (wzrost motywacji samopoznania) w porównaniu do osób charakteryzujących się niskim MJ (gdzie występuje powszechna motywacja do autowaloryzacji, niższa motywacja samopoznania)?
  3. Czy istnieje związek między poziomem MJ a wytrwałością działania?
  4. Czy wysokie MJ (w przeciwieństwie do niskiego MJ) wiąże się z samoskutecznością i trafnością oraz pewnością sądów o swych osiągnięciach na studiach?
  5. Czy wysokość MJ zmienia się wraz z upływem czasu?

Ukazały się następujące prace:

Wciąż czekamy na recenzję pracy dotyczącej związków między metawiedzą a nadzieją na sukces.