Badanie psychologiczne przez internet
Informacje na temat cech metody badań empirycznych przeprowadzanych w Internecie. Warto zapoznać się z tymi podpunktami, zwłaszcza jeśli planujesz badanie w tym zakresie.
Autor: Michał Parzuchowski
Zalety
- Brak problemów z organizacją eksperymentu (badanie przychodzi do badanego, a nie odwrotnie).
- Więcej elementów badania podlega kontroli (mniejszy wpływ osoby eksperymentatora i jego oczekiwań). Większa replikowalność (np. standardowy styl prezentacji i kolejności bodźców).
- Pełna losowość warunków eksperymentalnych i kolejnych elementów badania.
- Zbieranie danych 24h na dobę. Badani mogą brać udział w badaniu jednocześnie.
- Możliwość stosowania bodźców multimedialnych.
- Badania są publiczne. Lepsza kontrola nad standardami etycznymi badań.
- Możliwość rekrutowania bardzo dużych grup badanych.
- Większe zróżnicowanie populacji.
- Łatwy dostęp do specyficznych prób badanych (np. osoby homoseksualne).
- Możliwość zapewnienia pełnej anonimowości badanym.
- Ułatwiona analiza statystyczna dzięki elektronicznej formie pobieranych danych.
- Obniżone koszty obsługi laboratorium (np. pomieszczeń, papieru, personelu czy wyposażenia).
- Mniejsze prawdopodobieństwo, że badani wymienią się informacjami na temat eksperymentu.
- Możliwość bieżącej weryfikacji oraz autokorekty pobieranych danych.
- Możliwość zbierania szczegółowych danych na temat odwiedzin formularzy.
- Łatwość w porównaniu rezultatów. Badanie jest w wersji elektronicznej (gotowe do replikacji w sposób tradycyjny).
Mity
- Internauci nie są wystarczająco zróżnicowani demograficznie.
- Internauci są społecznie izolowani i depresyjni.
- Forma badań wpływa na jakość zbieranych danych.
Wady
- Internet nie rejestruje rzeczywistego zachowania badanego, tylko efekty jego działania.
- Istnieje ryzyko przypadkowego i wielokrotnego wypełnienia.
- Nie ma możliwosci podawania dodatkowych instrukcji badanemu, specyficznie do jego potrzeb.
- Anonimowość zmniejsza zaangażowanie w uczestnictwo w badaniu.
- Brak kontroli nad otoczeniem badanego. Nie można zapobiec dystraktorom.
- Problemy z maskowaniem warunków eksperymentalnych (zaawansowani użytkownicy mogą się dostać na zabezpieczone podstrony).
- Testy psychologiczne objęte są prawem autorskim, a używanie ich w Internecie łamie to prawo i psuje metodę.
Źródło: mitmi.pl