Badanie psychologiczne przez internet

Published

April 17, 2020

Informacje na temat cech metody badań empirycznych przeprowadzanych w Internecie. Warto zapoznać się z tymi podpunktami, zwłaszcza jeśli planujesz badanie w tym zakresie.
Autor: Michał Parzuchowski

Zalety

  1. Brak problemów z organizacją eksperymentu (badanie przychodzi do badanego, a nie odwrotnie).
  2. Więcej elementów badania podlega kontroli (mniejszy wpływ osoby eksperymentatora i jego oczekiwań). Większa replikowalność (np. standardowy styl prezentacji i kolejności bodźców).
  3. Pełna losowość warunków eksperymentalnych i kolejnych elementów badania.
  4. Zbieranie danych 24h na dobę. Badani mogą brać udział w badaniu jednocześnie.
  5. Możliwość stosowania bodźców multimedialnych.
  6. Badania są publiczne. Lepsza kontrola nad standardami etycznymi badań.
  7. Możliwość rekrutowania bardzo dużych grup badanych.
  8. Większe zróżnicowanie populacji.
  9. Łatwy dostęp do specyficznych prób badanych (np. osoby homoseksualne).
  10. Możliwość zapewnienia pełnej anonimowości badanym.
  11. Ułatwiona analiza statystyczna dzięki elektronicznej formie pobieranych danych.
  12. Obniżone koszty obsługi laboratorium (np. pomieszczeń, papieru, personelu czy wyposażenia).
  13. Mniejsze prawdopodobieństwo, że badani wymienią się informacjami na temat eksperymentu.
  14. Możliwość bieżącej weryfikacji oraz autokorekty pobieranych danych.
  15. Możliwość zbierania szczegółowych danych na temat odwiedzin formularzy.
  16. Łatwość w porównaniu rezultatów. Badanie jest w wersji elektronicznej (gotowe do replikacji w sposób tradycyjny).

Mity

  1. Internauci nie są wystarczająco zróżnicowani demograficznie.
  2. Internauci są społecznie izolowani i depresyjni.
  3. Forma badań wpływa na jakość zbieranych danych.

Wady

  1. Internet nie rejestruje rzeczywistego zachowania badanego, tylko efekty jego działania.
  2. Istnieje ryzyko przypadkowego i wielokrotnego wypełnienia.
  3. Nie ma możliwosci podawania dodatkowych instrukcji badanemu, specyficznie do jego potrzeb.
  4. Anonimowość zmniejsza zaangażowanie w uczestnictwo w badaniu.
  5. Brak kontroli nad otoczeniem badanego. Nie można zapobiec dystraktorom.
  6. Problemy z maskowaniem warunków eksperymentalnych (zaawansowani użytkownicy mogą się dostać na zabezpieczone podstrony).
  7. Testy psychologiczne objęte są prawem autorskim, a używanie ich w Internecie łamie to prawo i psuje metodę.

Źródło: mitmi.pl