Poradnik: jak wyznaczyć wielkość grupy badanej?

Published

January 28, 2020

Zakładam, że wiedza o tym, czym jest błąd I-ego 1 i II-go 2 rodzaju jest znana. Wyznaczanie wielkości próby ma sens PRZED badaniem. Po przeprowadzeniu badania analiza mocy ma inny sens (poza wskazaniem dlaczego źle zaplanowaliśmy badanie) – w razie braku istotności dla odrzucenia hipotezy zerowej podpoiwada, czy brak efektu nie jest przypadkiem pokłosiem zbyt małej próby. Ale wróćmy do wyznaczania potrzebnej wielkości próby, jeśli stosujemy ideologię NHST3.

Dla planu badawczego, w którym porównać chcemy 2 grupy problem wyznaczenia ich przybliżonej wielkości przy założonej poziomach: błędu \(\alpha\) i mocy testu \(1-\beta\) może być rozwiązany w oparciu o równanie:

\(n_j \ge \frac{2 \cdot z\_{cv}^2}{d^2}\),

gdzie \(z_{cv}\) jest wartością krytyczną różnicy z rozkładu normalnego dla przyjętych założeń, a \(d\) jest wielkością efektu.

Dla przykładu, załóżmy, że średnia wartość interesującej nas zmiennej, w badaniach, które ktoś przeprowadził lub są jakoś podobne 4, w grupie kontrolnej wynosi \(\overline{Y}_c = 11.8\), grupa badawcza ma zmienną na poziomie \(\overline{Y}_b = 12.7\), a odchylenie standardowe w populacji 5 \(s = 1.5\).

Dla przyjętych danych efekt, czyli standaryzowana średnia różnica będzie wynosiła:

\(d = \frac{12.7 - 11.8}{1.5} = 0.6\).

Dla badania, w którym wystarczy nam 70% mocy (czyli \(1-\beta = 0.70\)), dla testu dwustronego i zakładanego błędu I-go rodzaju \(\alpha = 0.05\) oszacowana wielkość każdej grupy, to:

\(n_j \ge \frac{2 \cdot 2.485^2}{0.6^2} \ge \frac{2 \cdot 6.175225}{0.36} \ge 34.3 \approx 35\)

Jeśli zwiększymy moc, czyli chcemy mieć większą szansę na odrzucenie fałszywej hipotezy, do 80% i zmniejszymy poziom błedu I-go rodzaju, czyli zmniejszymy prawdopodobieństwo błędnego przyjęcia hipotezy o istnieniu efektu do 1% (\(\alpha = 0.01\)), to każda grupa będzie miała:

\(n_j \ge \frac{2 \cdot 3.418^2}{0.6^2} \ge \frac{2 \cdot 11.682724}{0.36} \ge 64.9 \approx 65\).

Patrząc na związki między wielkością efektu, błędem i mocą testu można też pomyśleć w drugą stronę. Jeśli planuję przebadać 100 osób (tj. po 50 w dwóch porównywanych grupach), to jaki efekt uda mi się zaobserwować, jeśli moc będzie na wymaganym poziomie 80% a poziom błędu pozostanie na 0.05? Otóż:

\(d \ge \frac{z_{cv}}{\sqrt{\frac{n_j}{2}}} \ge \frac{2.802}{\sqrt{\frac{50}{2}}} \ge \frac{2.802}{5} \ge 0.5604\).

Przy 100 próbie, porównując dwie grupy i przyjmując powyższe założenia możemy wykryć efekt o wielkości co najmniej 0.56. Większe efekty nie sprawiają problemu, mniejsze oznaczają spadek mocy badania i wejście w obszar, w którym nie wiemy, czy efektu nie ma, czy też nam się nie udało go stwierdzić.


Jeśli chcesz wyznaczyć wielkość próby, moc, efekt lub błąd dla innych planów badawczych (więcej grup, schematy korelacyjne, itp.) to ułatwieniem będzie użycie programu G*Power udostepnianego przez Uniwersytet Heinricha Heine w Dusseldorfie. Można też policzyć to wszystko dla prostych planów w Jamovi z modułem jpower lub w R z pakietem pwr.


Tabela 1. Wartości krytyczne różnicy rozkładu normalnego \(z\) przydatne dla wyznaczania wielkości prób dla często spotykanych założeń

Power \(\alpha=.05\)
jednostronny

dwustronny
\(\alpha=.01\)
jednostronny

dwustronny
0.70 2.170 2.485 2.846 3.101
0.80 2.487 2.802 3.168 3.418
0.90 2.927 3.242 3.608 3.858
0.95 3.290 3.605 3.972 4.221

Wartości z premedytacją zaokrąglone są do góry. Postuluje się, aby moc w badaniach była rzędu 95% lub 99%.

Wersja PDF tej strony

Footnotes

  1. Inaczej: błąd pierwszego typu, alfa-błąd, ang. false positive − błąd polegający na odrzuceniu hipotezy zerowej (o braku efektu), która w rzeczywistości nie jest fałszywa. Oszacowanie prawdopodobieństwa popełnienia błędu pierwszego rodzaju oznacza się symbolem \(\alpha\) (mała grecka litera alfa) i nazywa poziomem istotności testu.↩︎

  2. Inaczej: błąd drugiego typu, błąd przyjęcia, beta-błąd, ang. false negative − błąd polegający na nieodrzuceniu hipotezy zerowej, która jest w rzeczywistości fałszywa. Oznaczany przez \(\beta\). \((1 - \beta)\) to moc testu.↩︎

  3. Czyli Null Hypothesis Significance Testing.↩︎

  4. Możemy też te wartości w realistyczny sposób założyć.↩︎

  5. Jeśli ta wartość jest niedostępna możemy ją również próbować oszacować.↩︎